Габровката Бояна Русева показва магията на огненото изкуство

Spread the love

Бояна Русева е габровка, която е завършила информатика. По професия е програмист. Отдават ѝ се точните науки и логическото мислене. „В момента работя към маркетингова агенция – обработка на данни и създаване на графични доклади. Но сърцето ми винаги е било в изкуството, още от дете. В първи клас исках да се занимавам с рисуване, а от детската градина танцувах народни танци. Изработвам бижута. По душа съм артист. Много изкуства са ми интересни“, разказва ни тя за творческите си пориви.

Най-голямата ѝ страст са огнените изкуства. С тях се занимава повече от 13 години. Днес създава огнени, светлинни и дневни шоу програми за всякакви сцени и събития. Преподава огнени изкуства. Прави огнени уреди и такива за тренировка. Сама измисля моделите и шие костюмите за спектаклите си.

През месец ноември печели индивидуален проект „Споделен Огън“ за провеждане на циркова работилница и огнено шоу на открито. Той ще е достъпен за всеки, който иска да се включи. Проектът ще бъде проведен идната година в София и ще се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“. За огненото изкуство на Бояна разговаряме в един мразовит софийски следобед.

Разкажете ни за огненото шоу, което правите? Кой Ви научи?

В огнените шоу програми, които правя, се стремя да внеса разнообразие, за да са интересни на публиката и да задържат вниманието ѝ. Освен тях правя и светлинно шоу. Там се използват различни уреди, които се захранват с батерии. Придържам се към съвременните и най-нови тенденции в тази свера. Постоянно развивам себе си, уменията и техничните движения, за да съм на високо ниво не само в България, но и извън нея. Овладяла съм доста уреди на добро ниво: въртене на 2, 3 и 4 поя, 2 и 3 змии и ветрила; въртене и контакти с двоен стаф, единичен стаф, драгън стаф и меч; жонглиране на топки бухалки и рингове. В момента съм единствената жена в България и един от тримата човека, които владеем да въртим 3 и 4 поя и 3 змии едновременно. Това е висш пилотаж и умения на световно ниво в тази сфера. Сега най-новите ми уреди, с които съм се запалила да се занимавам са обръч, роуп дарт и бугенг. Още от самото начало се уча сама от артисти по цял свят, като гледам техни клипове в Интернет.

Какво е необходимо за едно представление?

Като място на провеждане е необходимо да има достатъчно пространство, без значение дали е на закрито или на открито. Аз приготвям моите уреди, костюма си, музиката, горивото. Също така винаги трябва много добре да знаеш какво правиш с уредите. На сцена никога не се експериментира с движенията, в които не си сигурен. Трябва винаги да си тук и сега, защото това е отговорност не само към теб, но към хората около теб. Все пак работя с една от най-мощните стихии – огъня. Разбира се, вземам и хубавото си настроение, и любовта си към това изкуство.

Къде правите огнените спектакли?

Навсякъде където ме извикат. На закрито и открито. На частни и обществени събития – фестивал в гората или планината, градски празници, партита по кубове, рождени дни, сватби, ергенски или фирмени партита, тиймбилдинги и други. Правила съм и на улицата сред хората. Огнените изкуства спадат към съвременния цирк и уличните изкуства, но за разлика от традиционния цирк, който е отделен в шатра, ние правим нашето шоу навсякъде. Не е нужно да си потомствен цирков артист, за да се занимаваш с това. Нужно е само да обичаш изкуството.

Тази работа не е ли опасна и рискована?

Винаги крие риск в себе си. Огънят е мощна стихия. Той е добър слуга, но лош стопанин. За това, ако не знаеш какво правиш с него и го оставиш да вилнее без да можеш да контролираш процеса, може да има лоши последствия. Най-голяма мярка за безопасност са многото тренировки, чрез които трябва да стигнем до ниво, в което вече не правим грешки. Ние тренираме не докато го направим правилно, а докато не можем да го направим грешно. Трябва да сме близки до съвършенството. Казвам близки, защото сме хора и никой не е перфектен. Винаги има риск от грешка, но ако си много добре подготвен, рискът се свежда до минимум и много бързо можеш да овладееш ситуацията и да има минимални последствия. Преди години, след огнен инцидент една от най-добрите огнени артистки на световно ниво почина. Тя даде един много важен урок на всички нас, които се занимаваме с това –колкото и да си добър винаги трябва да си изключително внимателен и подготвен, да се отнасяш с уважение към стихията и никога да не я подценяваш.

В представлението Ви има и танц, освен играта с огъня? Така ли е? Какво е мястото на танца?

Танцът и огънят много си приличат. Някак си вървят ръка за ръка. Едно огнено шоу преплетено с танцови елементи изглежда много по-пълно и красиво. В момента стартирам разработването на нови проекти, в който искам да вплета технично въртене, контакти и жонглиране с танцови движения. Ще използвам знанията, които съм натрупала от 12 години практикуване на народни танци и техниката, която съм научила със огнените уреди, за да ги вплета във красив синхрон. Освен с народните танци ще направя и със съвременните танци, с хора които имат опит с тях.
Кое време на деня е най-подходящо за работата Ви?

По принцип най-подходящото време за провеждане на подобно шоу е вечер, когато се стъмни. Така красотата на огъня и светлината изпъкват най-добре. Но също така има варианти за дневно шоу, без огън, или пък с вплетени огнени елементи. Правила съм и изцяло огнено шоу през деня, по желание на клиентите.

Около Вас има ли други артисти, с които работите?

През годините често съм работила сама, но съм колаболирала и с други артисти. В момента работя основно с още един артист – Пламен Петков – и с още няколко колеги в областта. Стартирахме и сериозно се захванахме с развиването на огнено-танцова група. Нейното име е Infernity – Fire Art. Освен със танци и огън, предлагаме шоу, в което има пеене на живо и магично шоу. Надяваме се, че положихме основите на едно трайно и продуктивно сътрудничество, което да създаде едни различни, красиви и изпълнени с емоции нови представления, и че ще носим много радост на хората чрез тях.
Къде Ви канят на участия?

За сега ме канят на участия в България. Надявам се с развитието на новия проект да имаме покани и извън страната.

Българинът впечатлява ли се от този огнен спектакъл?

Според мен огънят е в кръвта на българина – нестинарството е от много далечни времена. Също така имаме български обичай, който се нарича Оратник – хората вземат дървени тояги с привързана накрая слама, която палят и ги въртят за здраве, плодородие и благополучие. Това става на Сирни Заговезни. Огънят притежава магия, една притегателна сила, която успява да плени погледа и сърцата не само на българина, но и на всеки един човек на земята. Той е изначална древна сила, която с чистотата и красотата си просто те оставя без думи и дъх.

Какво е огънят за Вас като метафора?

Огънят е вътрешният ми пламък, който ме топли, пътеводната ми звезда и фениксовите крила, които ми помагат да се възродя от пепелта.

Преподавате и уроци. Какви хора искат да се научат на това тайнство?

Преподавам уроци на живо и онлайн за тези, които искат да станат част от магичния свят на огнените изкуства. Правя го, защото обичам да споделям наученото от мен с други хора и да им помагам да израстват. Също така желая това изкуство да се разпространява, за да може все повече и повече хора да се докоснат до него, да го опознят, за да го оценят и разберат. Все пак огнените изкуства са част от цирковите, а циркът е най-трудното визуално изкуство. При мен са идвали да се учат всякакви хора от 5 до 55 годишна възраст. Но главната възрастова група е от 15 до 35 години.

Мястото на изкуството в живота Ви?

Приемам го като своя мисия, да разпространявам и показвам красотата на огнените и циркови изкуства на хората. Всичко започна като любов от пръв поглед. Това е най-голямата ми страст и всеки път разпалва сърцето ми. Винаги ми е носило огромен заряд от положителна енергия. Лечебната сила на огъня зарежда и пречиства душата и тялото. За мен е нещо като медитация. Всеки път предизвиквам себе си да покорявам нови хоризонти и да ставам все по-добра версия на себе си. Най-голямата награда за мен е да виждам радостта в очите на хората, от това което правя. След всички тези години практика то е като част от мен и не мога да представя живота си без него. Страстта никога не стихва, тъй като както всяко изкуство е безкрайно и винаги се измисля нещо ново, на което можеш да се научиш. Това е нещото, за което съм се хващала в най-мрачните ми моменти и то ме е издърпвало не веднъж на повърхността. Този вид занимания имат много големи ползи както на ментално, така и на физическо ниво: подобрява координацията, помага за насърчаване на гъвкавостта, работи и в двете мозъчни полукълба (двустранни моторни умения), подпомага спортните способности и издръжливостта, повишава пространственото съзнание, помага за изграждането на мускулен тонус, може да Ви помогне да увеличите доверието и самочувствието към себе си, насърчава творчеството, помага за облекчаване на стреса, подобрява позата и движението на тялото, подобрява концентрацията и сръчността, чудесно е за изграждане на екипи и прекъсване на бариерите между хората, укрепва сърдечно-съдовото здраве, следователно намалява риска от сърдечни заболявания, спомага за придобиване на търпение, упоритост, воля и разбиране. Как да не го обичам?! Донесло ми е повече отколкото някога съм си представяла, че може….

В Габрово правила ли сте спектакъл?

Габрово е моят роден град и там съм започнала развитието си с тези изкуства. Там са били първите ми стъпки. Първите ми шоу програми, първите ми участия и първия ми опит за създаване на група. И сега имам участия в Габрово, когато ме поканят. Планираме да направим огнен спектакъл за фестивала на хартиените фенери. Също и благотворителна работилница в комуна в Габрово.

Мирела Костадинова

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

error: Свържете се с нас.