Фотографът Иван Манчев запечатва историята на Бургас от началото на 20 век

Spread the love

В „Алманах Български 1893 год.“ е отбелязано, че в Бургас са работили трима фотографи: Епаминда Ксантопулос, братята Авдониядис и Герон Ардити. Те са били напълно достатъчни за малкото градче населено с гърци, арменци, българи, евреи. Преди тях от Варна е идвал Карло Албрехт, който по-късно става царски фотограф. Постепенно градът се разраства, заселват се нови хора. И през 1903 г. се появява нов фотограф – българинът Иван Манчев. Фирмата, която той регистрира  „Ст. Манчева“, носи името на съпругата му Стоимена. До този момент никъде в България фотографиите не са носели фирмен знак на жена.

Интересна е биографията на този фотограф. Бащата на Иван Манчев – Манчо Иванов поп Манчев с прякор Джуджев (заради дребния му ръст), е бил учител в Панагюрище, участник в легията на Раковски и приятел на Васил Левски. През 1868 г. е вече женен и учителства в добруджанското село Зебил, където през 1869 г. се ражда синът му Иван. След това семейството се завръща в Панагюрище, където през знаменателната 1876 г. се ражда вторият му син, Петко Манчев – бъдещ художник.

Семейство Иван и Стоимена Манчеви

След завършване на образованието Иван Манчев също започва работа като учител в Панагюрище, но е уволнен и заминава за София. Младежът има възможност в столицата да учи занаят при най-известните за онова време фотографи Карастоянови.

 Фотографски занаят

В София непосредствено след Освобождението през 1878 г. Анастас Карастоянов открива фото ателие. При него работят и синовете му Иван и Димитър. По-късно Иван Карастоянов открива самостоятелно ателие на ул. Граф Игнатиев, до кино Култура. На това място през 1896 год. построява нова сграда с фото ателие, обзаведено с най-модерни съоръжения. В продължение на три десетилетия там се снимат всички тогавашни политически и обществени личности, държавници, генерали, духовници, писатели, артисти. Фото студиото на Иван Карастоянов е най-известно и на европейско ниво. Иван Манчев има щастието да попадне точно при този майстор фотограф. Той усвоява тънкостите на професията и към 1900 г. се установява като фотограф в Ямбол. Открива фотографско ателие на името на жена си Стоимена Манчева. Раждат им се 3 деца, две дъщери – Райна и Цвета, и син Манчо. На него ямболската история дължи ценни фотографии на сгради, събития и хора от миналия век.

По същото време Манчев става член  на социалдемократическата организация. Арестуван и изтезаван в полицията, той осакатява и две години прекарва на легло.

Фотографска фирма  „Ст. Манчева“ в Бургас

През лятото на 1903 г. Иван Манчев отваря фотографско ателие в Бургас. Работи по примера на своя учител Иван Карастоянов, снима както елита на Бургас, така и обикновените граждани. Неговите снимки от началото на ХХ в. са истинска история за модата, облеклото, прическите и дават богата информация за личностите, които са живели тогава в морския град – търговци, военни, учители, семейства. Ателието е било с модерни за времето си рисувани декори с романтични горски пейзажи, нападали листа, домашно идиличен интериор с богати кадифени драперии, масички в различен стил, столове и канапета с красиви орнаменти. Фотографът е избирал декора и е разполагал снимащите се като модели. Груповите снимки са статични (анфасни) или раздвижени. И в двата случая Манчев е постигал най-важното – да разкрие цялостния портрет на фотографираните.

Семейство Манчеви 1912 г. Бургас – момичетата на преден план Райна и Цвета, втори ред от ляво на дясно: Стоимена Манчева, Анка – осиновена дъщеря на Петко Манчев, Ефтима – съпруга на Петко и художника Петко Манчев, фотографът Иван Манчев до него сина му Манчо.

След обработка на негатива готовата снимка бивала поставяна в картонено паспарту и по този начин тя е наподобявала картина. В левия ъгъл винаги е щампован красивия фирмен знак „Ст. Манчева Бургас“. Гърбът на снимката е не по-малко интересен от лицето ù. Майсторите-фотографи от това време са искали да подчертаят, че техните снимки са истински произведения на ново изкуство. Поръчвали си фирмени надписи в чужбина, главно във Виена. Всеки фотограф имал възможност да си направи по този начин собствен надпис, украсен по негов вкус. За разлика от други фотографи, които  украсявали гърба на снимката с амурчета, ангелчета или преплетени цветя в стил сецесион, Манчев избрал изчистена и стилизирана визия. За целта е използвал виенския майстор R. Vollner да направи рисунка с подписа на фирмата и фотографското му ателие на два езика – български и френски. Посочен е адрес – ул. „Богориди 134“ в Бургас. При някои снимки Манчев е поставял върху образите тънка, полупрозрачна хартия, за да я предпази от надраскване или повреждане.

Гръб на снимката, нарисувана от виенския майстор R. Vollner специално за Фотоателие Ст. Манчева

Майсторството на фотографа било известно не само в Бургас, но и в региона. Цели семейства и фамилии са идвали, за да се увековечат за спомен.

По покана на Иван Манчев в Бургас пристига брат му Петко – художник, завършил първия випуск на Рисувалното училище в София. Петко става учител по рисуване и допълнително помага в ателието на брат си.

В регионалния архив на гр. Бургас са запазени автентични снимки от ателието на Иван Манчев. Сред тях са образите на Иван Патев – доктор по право на Женевския университет и проф. Христо Килифарски – един от създателите на „Бургаска толстоистка комуна“, редактор на бюлетина „Възраждане“. Снимките на първата българска поетеса Жени Божилова-Патева със синовете ù Лео и Божан. Снимки на бургаските масони, на Илия Зурков, на семейството на Лазар Обрешков – поручик в българската земска войска след Освобождението и участник в Съединението на България през 1885 г. (като командир на 11-а Айтоска дружина капитан Обрешков участва в бойните действия на българската армия в Сръбско-българската война 1885 г.)

Етнографският музей в Бургас също притежава уникални снимки, носещи фирмения знак „Ст. Манчева“. Тук са фотографиите на млади дами, облечени по тогавашната градска мода, както и сватбената снимка на семейството на военен. От тези фотографии, направени в годините 190 –1912, днес можем да видим колко аристократичен и модерен е бил елитът на града. Роклите и шапките на дамите са по европейска мода, а мундирите на мъжете – изискани в своята парадност.

Семейни и родови снимки обогатяват представата за клиентелата на фотографа Манчев. Родители са водели в ателието своите красиви малки деца. Интересни са двете снимки на малката Хриска, родена 1912 г. и снимана последователно през 1914 и 1915 г.

Извън ателието Иван Манчев прави и събитийни снимки. Снимал е първата съвместна изложба, организирана през 1916 г. в Бургас на Янко Атанасов и бъдещия голям художник Иван Пенков. Благодарение на фотографа са увековечени за поколенията проявите и участниците на Гимнастическото дружество  Черноморски юнак, градски празници и събития. През 1921–1922 год. в България се обявява всенародна акция за подпомагане на гладуващите в Поволжието. От пристанището в Бургас се товарят кораби с жито. Иван Манчев прави серия от снимки на този момент.

Парализиран, придвижващ се трудно с инвалидна количка, Иван Манчев умира на 60 години през април 1929 г. в Бургас.

Снимки на фотографското ателие „Ст. Манчева“ са запазени в Регионален държавен архив, Етнографски музей и частни колекционери.

© Соня Кехлибарева

error: Свържете се с нас.